sobota, 2 grudnia 2017

Kursy internetowe SPSM

Jedną z moich ulubionych platform do nauki są internetowe kursy Specialpedagogiska Skolmyndigheten (SPSM), które są bardzo proste w obsłudze, zmuszają do myślenia i uczą nowych form pracy. Najbardziej jednak cenię je za to, że dają mi nowe spojrzenie na naszą pracę.
Kursy trwają zazwyczaj od 4-6 tygodni, z czego pierwszy tydzień to ankieta zapotrzebowania, przedstawianie się i zaznajomienie z platformą. Po zakończonym kursie materiały dostępne są jeszcze przez tydzień, a zaświadczenie o uczestnictwie można znaleźć na Mina sidor.
Do odbycia takiego kursu potrzeba tylko urządzenia, a czasami należy przeprowadzić jakąś obserwację czy analizę przypadku, albo zrobić uczniom jakiś test. Dzięki temu wiedza teoretyczna sprawdzana jest też w rzeczywistości.
Chciałabym zachęcić do trzech kursów, jakie zrobiłam w tym roku i które uważam za naprawdę pożyteczne. Zauważyłam, że teraz w tych kursach dodają nas, nauczycieli języka ojczystego, jako grupę odbiorców. Wcześniej tego nie było i byłam jedynym nauczycielem-cyrkowcem w grupach. Mam cichą nadzieję, że dzięki temu niektórzy nauczyciele specjalni inaczej spojrzeli na naszą pracę...
  • AKK- Alternativ och Kompletterande Kommunikation. Kurs wyjaśnia czym jest AKK, a także zmusza do myślenia o tym, jak wyglądałby świat, gdyby to niepełnosprawni byli większością, a  zdrowi mniejszością. Bardzo spodobały mi się prezentowane tam filmy. Kurs ułatwił mi zrozumienie sytuacji moich uczniów, dla których polski to obcy, a nie drugi język; wskazał możliwe formy pracy z takimi uczniami. Że już nie wspomnę o uczniach, którzy rzeczywiście potrzebują AKK- skarbnica wiedzy! Kurs trwa miesiąc i jest jedynie na platformie.
  • Delaktighet- ett arbetsätt i skolan . Współuczestniczenie to coś, co zaczyna się od nas, dorosłych. To my pokazujemy dzieciakom, że każde jest ważne i ma prawo wyrazić siebie. I niby nic nowego w Szwecji, a jednak. Kurs pokazuje, jak często szwedzka szkoła działa idealnie jedynie na papierze. Dla mnie ten kurs był wstrząsającym niemal przeżyciem, ponieważ uczestniczyli w nim głównie nauczyciele specjalni, a to z dostępem do nich mam w szkołach, w których uczę, największy problem. Pisałam tam wprost, że traktują nas- nauczycieli ojczystego- jak intruzów i głupków, że nie są otwarci na współpracę. Oprócz tych osobistych wynurzeń kurs dał mi spojrzenie na współtworzenie lekcji z uczniami i rodzicami, ze szkołą; pokazał, jak wiele aspektów razem tworzy całość. Kurs trwa 6 tygodni. Jednym z zadań jest obserwacja jakiegoś ucznia podczas lekcji lub przerwy. Bardzo pouczające!
  • Språkstörning och flerspråkighet. Kurs chyba najbardziej właściwy dla nas. Wskazuje na zaburzenia mowy i ich przyczyny, możliwości pracy z uczniem dotkniętym zaburzeniami. Do tego dostajemy materiał ćwiczeniowy- przeprowadzenie testów ze znajomości słownictwa szkolnego. Wyniki takiego testu mogą być zaskakujące i zmuszające do zmiany metod pracy. Napiszę o tym osobny post. Kurs trwa 5 tygodni i obejmuje 2 spotkania w SPSM.
Jeśli braliście udział w którymś z tych kursów lub w innym, czekam na Wasze opinie :)

1 komentarz:

  1. Hej och tack för tipset Jag har redan anmält mig Tack tack

    OdpowiedzUsuń