KOŚCIANE OPOWIEŚCI
Przygotowujemy tyle kostek do gry, ilu masz uczniów lub ile grup planujesz; papier i ołówki; plansze z rozplanowanymi zadaniami. Przykład do pisania znajdziesz <TU>, a do rysowania <TU>. Uczniowie rzucają kostką, by dowiedzieć się, jakie elementy opowiadania lub rysunku muszą wykorzystać krok po kroku. Formę można wykorzystać do pisania każdej pracy- możemy ustalić np. powitania dla listu, jego części składowe, pozdrowienie. Możemy narysować jakąś postać, a rysunek posłuży do opisu. I tak dalej, i tak dalej ;)
WISIELEC
Zadaniem uczniów jest odgadnięcie liter lub hasła ukrytego pod postacią kresek napisanych na tablicyPrzygotowujemy tyle kostek do gry, ilu masz uczniów lub ile grup planujesz; papier i ołówki; plansze z rozplanowanymi zadaniami. Przykład do pisania znajdziesz <TU>, a do rysowania <TU>. Uczniowie rzucają kostką, by dowiedzieć się, jakie elementy opowiadania lub rysunku muszą wykorzystać krok po kroku. Formę można wykorzystać do pisania każdej pracy- możemy ustalić np. powitania dla listu, jego części składowe, pozdrowienie. Możemy narysować jakąś postać, a rysunek posłuży do opisu. I tak dalej, i tak dalej ;)
WISIELEC
_ _ _ _ _ _ _ _ _
Możemy określić kategorię haseł, np. tylko czasowniki albo tylko słowa związane z ostatnią lekcją. Możemy też zaznaczyć, by odgadywać najpierw samogłoski i wówczas ćwiczymy dwie umiejętności: rozpoznawania samogłosek i ich właściwej wymowy. Każdy uczeń ma prawo w jednej kolejce powiedzieć jedną literę lub hasło.
_ i _ i _ e _ e _
Jedna osoba (nauczyciel lub uczeń) wpisuje na właściwym miejscu odgadnięte litery. Litery, których nie ma w wyrazie zapisujemy pod spodem i po kolei rysujemy elementy wisielca:
SŁOWNY POCIĄG
Celem gry jest wzbogacenie słownictwa i jego utrwalenie.
Nauczyciel podaje jakieś słowo, np. arbuz. Zadaniem ucznia jest powiedzieć słowo, które będzie się zaczynało na ostatnią literę poprzedniego słowa, w tym przypadku na Z, np. zegar. Kolejna osoba musi powiedzieć słowo na R itd.
W trudniejszej wersji możemy poprosić uczniów, by zanim powiedzą nowe słowo na ostatnią literę, powtórzyli wszystkie od początku. Świetne ćwiczenie pamięcie i prawdziwe wyzwanie dla każdego- nawet słabo mówiącego po polsku!
MEMORY na kilka sposobów
Zwykłe kartoniki z gry memory można wykorzystać inaczej, kiedy już znudzi nam się poszukiwanie dwóch takich samych obrazków, albo kiedy mamy mieszane wiekowo i językowo grupy:
- zagadki- uczniowie po kolei biorą jeden kartonik i opisują to, co wylosowali, podczas gry inni próbują przypomnieć sobie nazwę;
- kalambury
- słowo do wisielca
- opowiadanie- uczniowie biorą kilka kartoników i starają się połączyć je w jedną spójną historię
KOT W WORKU
Gra, do której wystarczy mazak do tablicy lub kartka z długopisem i głowy pełne słów.
Na początku uczniowie wybierają dowolne litery/głoski z alfabtetu. Prowadzący zapisuje je w takiej kolejności, w jakiej mówią je uczniowie, np.
P K G
U M Sz
B I H
Następnie prosimy, aby wszyscy wstali i odpowiadali na stojąco, np. imiona na P, kraje na K, rzeczowniki na G itp. Możemy wybrać, czy na daną literę będą tylko czasowniki czy słowa z ostatnich lekcji, czy jakiekolwiek po polsku. Dobrze jest zmieniać uczniom kolejkę, aby każdy mógł być choć raz pierwszy i choć raz ostatni (najtrudniej). Słowa nie mogą się powtarzać, a na odpowiedź uznajmy że jest ok.10 sek. Ten, kto powie słowo, które już było, lub nic nie wymyśli- siada i odpada z gry. Ten, kto będzie stał najdłużej- wygrywa.
PAŃSTWA-MIASTA
ZGADNIJ CO TO
Gracze siadają naprzeciwko siebie, osłaniając swoje karty przed wzrokiem przeciwnika. Zaznaczają na planszy wybrane przez siebie słowo (np. oznaczając je kropką w górnym rogu kratki), następnie naprzemiennie zadają sobie pytania, które mają na celu odgadnięcie słowa zaznaczonego przez przeciwnika, np. „Czy twoje słowo zawiera samogłoskę o?” lub „Czy twoje słowo określa zwierzę?” itp. Po każdym zadanym pytaniu zakreślają kolejną kratkę oznaczającą liczbę prób. Wygrywa ten, komu uda się szybciej odgadnąć wyraz przeciwnika.
Możemy rozdać puste plansze, na których uczniowie sami napiszą słowa lub narysują je. Na dole planszy można zrobić kwiatki czy ślimaczki, aby odhaczać stracone próby (np. max 10 lub 20).
CZÓŁKO
Gra znana chyba wszystkim dzieciakom.
Na samoprzylepnych karteczkach lub na specjalnie przygotowanych kapeluszach/koronach/obręczach z karteczką piszemy jakieś słowo. Może być związane z bohaterami literackimi, ostatnią lekcją lub zwierzętami.
Karteczkę przyklejami/wkładamy przeciwnikowi tak, by nie widział napisu. Zadaniem przeciwnika jest zadawanie pytań o osobę/rzecz, jaka jest na jego czole, np. Czy mam cztery nogi? Czy jestem sławny? Czy gram w piłkę nożną? Odpowiedzią może byc tylko tak lub nie. Możemy ustalić, że każdy ma tylko 10 czy 20 pytań- inaczej gra będzie się ciągnęła całą lekcję ;)
BINGO
Świetna okazja na powtórzenie słownictwa! Zakres słownictwa ustalamy sami. Możemy kazać dzieciom wybrać spośród wypisanych na tablicy lub zapamiętanych na lekcjach. Mogą losować obrazki. Wszystko układają na plaszy 3x3 lub 4x4 i ten, kto pierwszy "wylosuje" słowa z jednej linii pionowej, poziomej czy skośnej- wygrywa, ale musi krzyknąć "Bingo".
Kiedy dzieci uzupełnią planszę słowami w dowolnej kolejności (słowa nie mogą się powtarzać), losujemy/wybieramy jakieś słowo, a uczniowie je zakreślają.
KOCHAM POLSKĘ
Grę znam z wydania samogłoskowego, ale myślę, że można zamienić na każdą inną wersję. Omówię, jak to wygląda z samogłoskami.
Przygotowujemy kartoniki z literami i głoskami i kartoniki np. z rysunkiem stóp. Może być ich dowolna ilość, ważne aby to, co chcemy utrwalić powtarzało się kilkakrotnie.
Kartoniki tasujemy i kładziemy obrazkiem do dołu. Kolejne osoby odkrywają kartonik. Jeśli odkryto samogłoskę (a akurat samogłoski chcemy utrwalić) trzeba jak najszybciej krzyknąć "Kocham Polskę" (lub inne wybrane przez nas słowo). Jeśli okryjemy spółgłoskę, wtedy nic nie robimy. Jeśli okryjemy kartonik ze stopami, wtedy trzeba szybko wstać i klasnąć w ręce.
Prosta, ale naprawdę emocjonująca gra ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz